We, Responsible Consumers!

Sjekk ut likheter og forskjeller mellom ungdommers forbruk, interesser, ferieønsker og drømmer.

Innledning

Prosjektide av Adriana Buitrago

¡Nosotros, consumo responsable!

Prosjekt for ungdomstrinnets valgfag 'Internasjonalt samarbeid' i samarbeid med fremmedspråk i dette tilfelle engelsk og spansk - gjennomføres over ett skoleår.

Tema:  Food, Clothes and Transport.  Alimentación, ropa y transporte

Mål

Hovedmål

Er at elevene skal kunne reflektere over

  • egen og andres kultur
  • interesser og levemåter - slik at de kunne få bedre kjennskap til innsikt i ansvarlig forbruk
  • å bruke et fremmedspråk (spansk og engelsk) for å kunne kommunisere med ungdommer i andre land
  • å forbedre bruken av internett og teknologi for pedagogiske oppgaver

Kompetansemål fra læreplan

Internasjonalt samarbeid

I samsvar med kompetansemålene for dette valgfaget, jobbe med forskjellige aktiviteter der elevene deltar aktivt med å bruke TwinSpace som det viktigste verktøy for å

  • jobbe med et tema og et språk tilpasset formålet
  • etablere kontakt med enkelte elever eller grupper i andre land
  • planlegge og produsere tekster, bilder, lyder, videofiler samt og utveksle informasjon
  • kunne bruke grunnleggende regler for nettvett, personvern og trygghet på nettet

Spansk på 9. Trinn 

jobbe med kompetansemålene fra lærerplanen i Fremmedspråk nivå I mot å 

  • utøve elevens egne ferdigheter i fremmedspråket 

Slik gjør du

Innledende arbeid

  • Kontakt med skoler i tre til fire europeiske land er etablert før skolestart
  • To av samarbeidspartnerne har registrert prosjektet på eTwinningLive. Dere får da tilgang til et prosjektrom/TwinSpace(TS) hvor både lærere og elever kan samarbeide på en sikker måte og selv bestemme hva som skal være åpent tilgjengelig for allmennheten. De andre deltakerne inviteres inn etter hvert

Gjennomføring

  • Gi tilgang til TwinSpace
  • Rediger egne profiler og skriv meldinger på engelsk og spansk
  • Skriv om temaer som mat, klær og transport og del på TwinSpace
  • Ta bilder
  • Lag korte video-snutter
  • Del på TwinSpace

Utstyr

  • TwinSpace med e-post, chat og videokonferanse
  • e-post
  • Skype
  • Presentasjonsverktøy
  • videoredigering
  • Voki

Vurdering

Gjennom dette arbeidet oppdager de en mengde ukjent informasjon samt at de utvider ordforrådet i engelsk og spansk

Evaluering av opplegg

Refleksjon, produksjon, deling og kommunikasjon er ord som beskriver og definerer prosessen og resultatet av prosjektet.

Forfatter: Torbjørn D. Moe
Organisasjon:
Senter for IKT i utdanningen
Publisert: 04. okt 2017
Oppdatert: 04. okt 2017

Send inn ditt læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

Besøk IKTipraksis.no »

Lignende læringsopplegg

  • Gammelt hus
    Bruk fransk, eller et annet fremmedspråk, og ta utgangspunkt i huset ditt for samarbeid på tvers av landegrensene!
  • Guess who
    In a global world, teenagers all over Europe share the same idols and role models. In this project, students will produce video interviews with international celebrities without revealing their names, and students of other nationalities will have to guess who the chosen celebrity is.
  • Skype Theatre logo
    To skoler bruker eTwinning-plattformen til å spille teater sammen, over Skype eller lignende videokonferanseverktøy. To ferdige skuespill på engelsk ligger her, men det er enda morsommere å lage nye.