We, Responsible Consumers!

Sjekk ut likheter og forskjeller mellom ungdommers forbruk, interesser, ferieønsker og drømmer.

Innledning

Prosjektide av Adriana Buitrago

¡Nosotros, consumo responsable!

Prosjekt for ungdomstrinnets valgfag 'Internasjonalt samarbeid' i samarbeid med fremmedspråk i dette tilfelle engelsk og spansk - gjennomføres over ett skoleår.

Tema:  Food, Clothes and Transport.  Alimentación, ropa y transporte

Mål

Hovedmål

Er at elevene skal kunne reflektere over

  • egen og andres kultur
  • interesser og levemåter - slik at de kunne få bedre kjennskap til innsikt i ansvarlig forbruk
  • å bruke et fremmedspråk (spansk og engelsk) for å kunne kommunisere med ungdommer i andre land
  • å forbedre bruken av internett og teknologi for pedagogiske oppgaver

Kompetansemål fra læreplan

Internasjonalt samarbeid

I samsvar med kompetansemålene for dette valgfaget, jobbe med forskjellige aktiviteter der elevene deltar aktivt med å bruke TwinSpace som det viktigste verktøy for å

  • jobbe med et tema og et språk tilpasset formålet
  • etablere kontakt med enkelte elever eller grupper i andre land
  • planlegge og produsere tekster, bilder, lyder, videofiler samt og utveksle informasjon
  • kunne bruke grunnleggende regler for nettvett, personvern og trygghet på nettet

Spansk på 9. Trinn 

jobbe med kompetansemålene fra lærerplanen i Fremmedspråk nivå I mot å 

  • utøve elevens egne ferdigheter i fremmedspråket 

Slik gjør du

Innledende arbeid

  • Kontakt med skoler i tre til fire europeiske land er etablert før skolestart
  • To av samarbeidspartnerne har registrert prosjektet på eTwinningLive. Dere får da tilgang til et prosjektrom/TwinSpace(TS) hvor både lærere og elever kan samarbeide på en sikker måte og selv bestemme hva som skal være åpent tilgjengelig for allmennheten. De andre deltakerne inviteres inn etter hvert

Gjennomføring

  • Gi tilgang til TwinSpace
  • Rediger egne profiler og skriv meldinger på engelsk og spansk
  • Skriv om temaer som mat, klær og transport og del på TwinSpace
  • Ta bilder
  • Lag korte video-snutter
  • Del på TwinSpace

Utstyr

  • TwinSpace med e-post, chat og videokonferanse
  • e-post
  • Skype
  • Presentasjonsverktøy
  • videoredigering
  • Voki

Vurdering

Gjennom dette arbeidet oppdager de en mengde ukjent informasjon samt at de utvider ordforrådet i engelsk og spansk

Evaluering av opplegg

Refleksjon, produksjon, deling og kommunikasjon er ord som beskriver og definerer prosessen og resultatet av prosjektet.

Forfatter: Torbjørn D. Moe
Organisasjon:
Senter for IKT i utdanningen
Publisert: 04. okt 2017
Oppdatert: 04. okt 2017

Send inn ditt læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

Besøk IKTipraksis.no »

Lignende læringsopplegg

  • Skype Theatre logo
    To skoler bruker eTwinning-plattformen til å spille teater sammen, over Skype eller lignende videokonferanseverktøy. To ferdige skuespill på engelsk ligger her, men det er enda morsommere å lage nye.
  • Ukens Nyheter logo
    Ukentlige nyhetspresentasjoner i samarbeid med andre.
  • Gammelt hus
    Bruk fransk, eller et annet fremmedspråk, og ta utgangspunkt i huset ditt for samarbeid på tvers av landegrensene!