Skypeteater

To skoler bruker eTwinning-plattformen til å spille teater sammen, over Skype eller lignende videokonferanseverktøy. To ferdige skuespill på engelsk ligger her, men det er enda morsommere å lage nye.

Innledning

Skypeteater høres kanskje komplisert ut, men dette er et kort prosjekt mellom to partnere. Ideen er at 1-2 elever spiller teater over Skype eller tilsvarende videokonferanseprogram med en prosjektpartner, spiller inn opptredenen med et skjermopptaksprogram (f.eks. Screencast-O-Matic) og publiserer dem på Twinspace. Jeg har skrevet to skuespill på engelsk som du kan finne nederst på siden. En litt mer avansert oppgave er å la elevene lage sine egne skuespill og framføre disse.

Mål

TIlknytning til læreplan (etter 10. klasse)

Norsk

  • samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
  • beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder

Engelsk

  • velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
  • uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon

 

Målene i f.eks. andre fremmedspråk og språklig fordypning kan også være aktuelle

Slik gjør du

1  Finn en partner

For å finne en partner må du registrere deg på eTwinning-plattformen, og legge ut prosjektideen din eller finne noen som allerede er interessert i et prosjekt der man sammenlikner hjemstedet sitt. Du søker i PARTNER FORUMS.

2  Planlegg sammen

Sammen med partneren din skal du bli enig om

  • Gruppeinndelinger

  • Skal dere arbeide med eksisterende skuespill eller skrive selv?

  • Tidsplan. Dette er et kort prosjekt, men det må settes av litt tid til øving (både lokalt og over Skype!)

3  Gjør klar Twinspace

I Twinspace er det mange muligheter for å laste opp innhold. Du bestemmer selv hva dere trenger å gjøre, men her er et enkelt forslag.

4  Oppgavene

Tanken er at hver side i Twinspace inneholder selve oppgaven elevene skal gjøre. I dette prosjektet er det tre oppgaver: å lage profil, å spille inn skuespillet og å snakke om i forumet etterpå. 

A) WELCOME

Elevene fyller Twinspace-profilen sin, og ønsker deretter noen andre i prosjektet velkommen ved å kommentere koselig på deres profil.

B) PERFORMANCES

Her legger dere hovedproduktene fra prosjektet. Det vil si filmede opptredener. Det er ikke så lett å laste opp film i Twinspace, så her må du bruke den løsning du allerede har for å lagre store videofiler (f.eks. google drive, onedrive, youtube/vimeo hvis dere har de nødvendige tillatelsene) og legge lenker til filmene i Twinspace

C) HOW WAS IT?

På denne siden legger dere en oppgave til etterarbeid; Når elevene er ferdige med å spille skal de bruke FORUMS til å skrive litt om hvordan de mente prosjektet var. De kan f.eks. fortelle hva de gjorde, hvordan det fungerte, hva som kunne bli bedre. Det viktigste er å kommentere og skryte av de de andre skriver i forumet!  Et tips kan være å sette en ramme for hvor mye de skal skrive og la elevene få lage tråder selv. 

 

Utstyr

  • TwinSpace
  • videokamera/mikrofon på PC eller nettbrett
  • programvare for videokonferanse

Tips

Se kompendiet SKYPE THEATRE som du kan laste ned nederst på siden for praktiske tips til skriving framføring av teaterstykker over Skype. 

Vurdering

Kjennetegn på måloppnåelse vil variere med regifagene for prosjektet. Partnere i prosjektet kan godt jobbe mot forskjellige faglige læringsmål, med ulike kriterier for måloppnåelse, så legg kun det dere har felles på Twinspace og ta det øvrige lokalt.

Evaluering av opplegg

Når elevene er ferdige med å spille skal de bruke FORUMS til å skrive litt om hvordan de mente prosjektet var. De kan f.eks. fortelle hva de gjorde, hvordan det fungerte, hva som kunne bli bedre. Det viktigste er å kommentere og skryte av det de andre skriver i forumet!  Et tips kan være å sette en ramme for hvor mye de skal skrive og la elevene få lage tråder selv.

Elevene setter pris på interaktiviteten i prosjektet, men det er litt flaut å spille Romeo over Skype mot en Julie man ikke kjenner så godt!

Forfatter: Thomas Herlofsen
Organisasjon:
Vestsiden skole
Publisert: 06. okt 2017
Oppdatert: 11. okt 2017

Send inn ditt læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

Besøk IKTipraksis.no »

Lignende læringsopplegg

  • Guess who
    In a global world, teenagers all over Europe share the same idols and role models. In this project, students will produce video interviews with international celebrities without revealing their names, and students of other nationalities will have to guess who the chosen celebrity is.
  • Ukens Nyheter logo
    Ukentlige nyhetspresentasjoner i samarbeid med andre.
  • Gammelt hus
    Bruk fransk, eller et annet fremmedspråk, og ta utgangspunkt i huset ditt for samarbeid på tvers av landegrensene!