Orientering i barnehagen

Dette er en prosjektskisse for et læringsopplegg om kart, kompass og orientering i barnehagen.

Innledning

Tanken bak dette læringsopplegget er at det kan brukes inspirasjon eller som en start på et eTwinningprosjekt evt et samarbeid mellom to barnehager. Orientering i barnehagen er en spennende mulighet for barna for å lære mer om kart og etterhvert kompass. Her får barna gode muligheter til å knytte fysiske eller digitale bilder av kjente steder i en stjerneorienteringsøvelse, få et nytt bilde, finne det spesifikke stedet osv. Videreutviklingsmulighetene er mange.

Læringsopplegget passer best for barna på stor avdeling ( 3-6 år).

Mål

Hensikten med dette opplegget er at barna skal få en forståelse av kart og hvordan orientere seg rundt etter et kart. Opplegget skal ha en lekbasertform, og de skal få mulighet til å utforske og delta i alle delene av prosjektet. Deltagelse i bildetaking, utforming av ulike kart osv.

Rammeplanen sier dette om fagområdet natur, miljø og teknologi; " 
Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. "   https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/fagomrader/natur-miljo-teknologi/

Slik gjør du

Start med å ta ulike bilder av feks uteområde i barnehagen. Laminer bildene og legg små skatter på de ulike stedene. Gi barna et bilde av gangen for så å finne stedet på bilde. Finner de skatten, får de et nytt bilde og jakten er på nytt i gang. For å videreutvikle prosjektet og få en begynnende forståelse for kart, starter vi sammen med barna å tegne et oversiktsbilde av uteområde.

Utstyr

  • Nettbrett/Digitalt kamera og PC
    • Piccollage
    • Book Creator
    • iMovie/Movie Maker

Vurdering

 

    Evaluering av opplegg

    • Ble målene nådd?
    • Klarte barna å se sammenhenge mellom bilder/tegning/kart?
    • Hva fungerte bra/dårlig?
    Forfatter: Sara Charlotte Sandholtet
    Organisasjon:
    Naturbarna as avdeling Grenda
    Publisert: 07. Jan 2018
    Oppdatert: 16. Jan 2018

    Send inn ditt læringsopplegg

    Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

    Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

    Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

    IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

    Besøk IKTipraksis.no »

    Lignende læringsopplegg

    • Opp og ned med kroppen er toppen.
      Barna i barnehagene, som er med i prosjektet skal selv finne ut og velge ulike måter å bevege seg på.
      De øvelsene de velger blir satt sammen til en olympiade.
    • Hva finnes under føttene våre?
      Vi ser oss rundt og undersøker hva vi kan finne under våre føtter og deler våre erfaringer digitalt med hverandre.
    • Vis meg din barnehage! Hvordan ser det ut i din barnehage?
      I dette opplegget skal du bli kjent med en annen barnehage i ditt nærmiljø. Hvor mange barn er det der? Hvilke leker har de? Hvordan ser det ut inne i barnehagen? Hvordan er dagen organisert?