let's go outside

3 skoler i Europa samarbeidet om prosjektet.

Innledning

Jeg dro til Kroatia på et e-Twinnings seminar og traff to lærere fra Tsjekkia og Belgia. Vi ønsket alle tre å lage et opplegg i engelsktimene som gikk ut på å komme seg ut av klasserommene, lage filmer om skolen, fritiden og interessene til elevene.

Mål

Muntlig engelsk, skriftlig engelsk, kommunikasjon med andre elever via mail, skype, postkort, ikt i skolen, fysisk aktivitet (kroppsøving)

Slik gjør du

Elevene måtte skrive om seg selv på engelsk. De ble filmet med video kamera, og så lagde de filmer med hele klassen. Senere filmet vi skolegården, viste TL leker fra storefri, filmet og pratet om hvordan skolen var. De filmet også hverandre, der de fortalte om hobbyer og familien sin. 

Senere lagde de portretter av seg selv som vi sendte til de andre.

Vi avsluttet med å lage en film om byen vår, og fortelle om den.

Tips

Få gjerne med deg en ekstra lærer som kan hjelpe til med det praktiske.

Vurdering

Elevene skrev feedback på e-Twinning etter hvert som vi hadde gjennomført noen av oppgavene.

Evaluering av opplegg

Positive erfaringer: Ble kjent med andre elever og andre lærere fra ulike steder, lærte om skoler andre steder, så forskjeller og likheter på skoler, fikk masse muntlig praksis. Elevene elsket og lage filmer, og likte veldig godt og se på etterpå. Arbeidet virket motiverende, og ikke minst varierende.

Ulemper: En lærer sluttet på den ene av de to skolene vi samarbeidet med, så da var vi plutselig bare 2 skoler igjen. Fint at vi var 3 skoler i utgangspunktet.

Forfatter: Vilde Syrdal Tronstad
Organisasjon:
Risør barneskole
Publisert: 21. nov 2018
Oppdatert: 21. nov 2018

Send inn ditt læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

Besøk IKTipraksis.no »

Lignende læringsopplegg

  • Clap and Sing logo
    Skoler og barnehager utveksler sangleker.
  • Hvem er jeg?
    Prosjekt der en utforsker seg selv i samarbeid med andre.
  • Waterways
    Våre største byer ligger gjerne ved naturlige havner, og har fremdeles et aktivt rutenett av skip som knytter oss sammen med mennesker i havner både nært og fjernt. I dette prosjektet tar elevene utgangspunkt vannveiene i sitt nærmiljø, og utforsker hvordan vannet knyttet oss sammen med andre før i tiden og situasjonen i dag.