Dyre- og planteliv i lokale naturområder

Har du et spennende naturområde i nærheten av hjemstedet ditt? Har du funnet ut hva som faktisk finnes her?

Innledning

Mange har et lokalt naturområde eller kanskje et lokalt naturreservat som inneholder spennende planter og trær, eller spennende dyreliv. Ofte vet ikke alle elevene om dette selv, og de har ihvertfall ikke oversikt over hva som finnes der. Dette prosjektet kan være med på å skaffe dem oversikt, og samtidig lære om slike områder andre steder.

Mål

Naturfag etter 7.klasse

  • planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene

Matematikk etter 7.klasse

  • beskrive plassering og flytting i rutenett, på kart og i koordinatsystem, med og utan digitale hjelpemiddel, og bruke koordinatar til å berekne avstandar parallelt med aksane i eit koordinatsystem
  • planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment
  • representere data i tabellar og diagram som er framstilte med og utan digitale verktøy, lese og tolke framstillingane og vurdere kor nyttige dei er

Slik gjør du

  1. Finn en eller flere prosjektpartnere nasjonalt eller internasjonalt
  2. Planlegg sammen med prosjektpartner. Sett en begrenset tidsplan, slik at prosjektet ikke trekker ut i tid. Avtal gjerne et oppstartsmøte via Skype med elevene i de ulike klassene, slik at de får sett og hørt hverandre. En kort presentasjon av hver elev.
  3. Bli enige om hva dere skal registrere. Det er viktig at en ikke favner for vidt når en bestemmer seg for hva en ønsker å registrere, og hvordan en velger å registrere det.
  4. Etabler TwinSpace for deling av bilder, informasjon og annet som har med prosjektet. Om dere ønsker det, kan elevene få skrivetilgang til TwinSpace som elever.
  5. Finn ut hvordan dere vil presentere det? Film, podkast, powerpoint/keynote, sway, posters eller kombinasjoner. Kanskje en live presentasjon via Skype? 

Utstyr

- Tilgang til eTwinning-portalen

- Kamera

- PC eller nettbrett med nødvendig programvare

Forfatter: Espen Clausen
Organisasjon:
Grinde skule
Publisert: 06. okt 2017
Oppdatert: 11. okt 2017

Send inn ditt læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

Besøk IKTipraksis.no »

Lignende læringsopplegg

  • Statistisk sentralbyrå har mye data om norske kommuner
    Hvor mange bor på ditt hjemsted? I din kommune? Hvor stor er kommunen din? Hvordan er det i forhold til andre kommuner?
  • Statistikk-takk
    La elevene lage, samle inn og analysere data gjennom undersøkinger sammen med elever på andre skoler og i andre land.
  • Kårstø prosessanlegg
    Hvilken rolle har hjemstedet i nasjonalt og internasjonalt perspektiv? Hva er hjemstedet kjent for utover lokalsamfunnet?