Bamse på tur

Elevene viser elever fra andre land hva deres bamse kan oppleve i løpet av en skoledag, bamsen kan reise til den andre skolen på besøk.

Innledning

Enkelt læringsopplegg for 6-10 år, lett å tilpasse hver enkelt elev. Målet med aktiviteten er å kommunisere med andre barn, finne likheter og forskjeller mellom barn i andre land. Bamsen brukes til samtalen med elevene og til skrive og leseopplæring.

 

Mål

Disse målene er hentet fra https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn

Norsk:

  • skrive setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur
  • skrive enkle beskrivende og fortellende tekster
  • arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
  • lese store og små trykte bokstaver
  • lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster

 

Slik gjør du

  1. Registrer deg på etwinning.net

  2. Finne prosjektpartner og registrer prosjektet på eTwinning slik at dere får tilgang till TwinSpace.

  3. Kjøp/lån kosebamse.

  4. Avtal med prosjektpartner, tid og mål og aktiviteter, avtal om bamsen skal være elevene hjem eller kun være på skolen, avtal om bamsen er med en og en elev.

  5. Hva de gjør må eleven dokumentere gjennom bilder og tekst, bruk gjerne bookcreator på ipaden. Legg inn boken på TwinSpace - dag for dag eller uke for uke).

  6. Elevene har med et kamera som filmer bamsens opplevelser.

  7. Forberede elevene på prosjektet. Elevene kommer med forslag på hvordan de kan dokumenter og hva slags ting de kan gjøre med bamsen.

  8. Trekke ispinne/lapp med navn på elevene eller bruk alfabetet for å finne ut hvem som skal ha bamsen til hvilken tid.

  9. Eleven tar med bamsen og ser hva bamsen opplever.

  10. Elevene tar bilder med Ipad for å dokumentere hva de gjør. Avhengig av alder kan de skrive om hva bamsen opplever. Dette forteller elevene under presentasjon.

  11. Når alle elevene har hatt bamsen, kan man utveksle bamsen via video/live overføring (se tips).

  12. Det andre landet får bamsen, og gjennomfører punktene fra 2-8 over.

  13. I etterkant kan man ha møte med alle elevene i begge land, eller med din klasse for å belyse forskjeller og likheter som ballongen har opplevd i de forskjellige skolene.

  14. Elevene vurderer prosjektet.

Utstyr

Bruk for eksempel skype, appear.in Twinspace, flashmeeting.com eller andre sider du kjenner godt overføring av video/live streaming.

 

 

Tips

Avtal om bamsen skal være med elevene hjem eller kun være på skolen, avtal om bamsen er med en og en elev, de kan for eksempel dele på den ved å ha den i en mattetime, i lunsjen, friminuttet.

Dette prosjektet kan utvides.

Vurdering

Mentimeter, padlet (for de eldre elevene), tommelvurdering, smilefjes.

Evaluering av opplegg

Om elevene ligger prosjektet godt kan det utvikles ved at ballongen er med elever hjem eller at det besøker andre klasser/rom på skolen.

Forfatter: Sigfrid Lohnbakken
Organisasjon:
Lismarka skole
Publisert: 07. okt 2017
Oppdatert: 11. okt 2017

Send inn ditt læringsopplegg

Har du gjennomført et læringsopplegg i skole eller barnehage som andre pedagoger kan ha interesse av?

Opprett en brukerkonto, logg inn og del ditt bidrag »

Finn flere ressurser til bruk i undervisning!

IKT i praksis er en delingsarena for digital pedagogisk praksis. Finn anbefalte apper eller programmer eller ta i bruk et læringsopplegg!

Besøk IKTipraksis.no »

Lignende læringsopplegg